Totul despre filtrele de aer pentru masina

Ce face un filtru de aer?
De obicei, filtrele de aer pentru masini sunt dintr-un material precum cartonul, fibros sau chiar textil sau din burete. Indiferent de materialul din care este facut, scopul unui filtru este acela de a nu lasa particule mai mari de cativa microni sa intre odata cu aerul in motor. De obicei, filtrele de aer sunt din clasicul material care seamana cu un carton, dar care este insa poros pentru a lasa aerul sa patrunda prin el. In plus, materialul este montat in rama sau suport in zig-zag pentru a crea o suprafata cat mai mare de absorbtie.
Filtrele de aer sunt pozitionate ca fiind primul element al unui traseu de admisie, inaintea debitmetrului, a clapetei de acceleratie si a galeriei de admisie. De obicei, filtrul intr-o masina de serie este montat in propria carcasa de plastic, ce are o gura pozitionata special, astfel incat sa traga cat mai mult aer din exterior. Filtrele de aer sunt de obicei dreptunghiulare, cu o rama cauciucata pentru etanseitate, fiind montate in plan orizontal. Insa exista si alte forme ale filtrelor, in functie de masina.
Sectiune dintr-un filtru din material cartonat
Filtrul de aer: necesar sau optional?
Tehnic vorbind, un motor ar prefera sa nu traga aer printr-un filtru. Si asta pentru ca e ca si cum ai trage aer in piept cu o perna pe fata, adica iti va fi mai greu. Un motor ar fi mai "usurat" daca nu ar avea piedica unui filtru de aer atunci cand respira, insa riscurile sunt destul de mari. Orice particula de praf sau alte gunoaie pot intra in motor, pot uza pistoanele prematur, pot infunda catalizatorul, etc. Adica lipsa unui filtru de aer care costa infim poate duce la niste cheltuieli uriase.
Mai exista cazuri izolate in care soferii aleg sa mearga fara filtrul de aer, fie la curse, fie ca sa impresioneze lumea cu sunetul motorului. Este mai palpitant, dar cu siguranta nu e sanatos deloc. Prin urmare, orice masina trebuie sa aiba un filtru, fie el stoc sau sport.
Diferite tipuri si forme de filtre de aer
Filtrul de aer murdar
Atunci cand schimbi filtrul de aer la o masina, poti vedea cu adevarat ce murdarii si-ar fi putut face loc spre motorul tau. Dar ar fi bine sa schimbi filtrul de aer inainte ca masina sa-ti spuna ca e nevoie sa o faci. Mai exact, trebuie sa o faci odata cu revizia periodica, nicidecum atunci cand masina ta nu mai poate respira.
Am vazut cazuri, din pacate multe, in care soferii asteptau ca filtrul de aer sa ajunga atat de murdar incat masina abia mai mergea. Si cum filtrul de aer este un element asa de banal, nimeni nu se gandea ca din cauza lui motorul abia mai trage.
Un filtru de aer murdar ce neceista inlocuire
Ce se intampla atunci cand filtrul de aer e murdar?
Cand e murdar peste masura, motorul incepe sa mearga ciudat. Nu mai sta cum trebuie la relanti, oscileaza turatia, nu mai trage cum trebuie si consuma excesiv de mult. Si asta pentru ca e ca si cum ai tine mana la gura strans si ai vrea sa tragi o gura de aer - e cam greu, nu? Un filtru de aer imbacsit de murdarie va avea majoritatea porilor infundati, iar aerul nu mai are pe unde sa treaca. Motorul simte ca nu primeste destul aer si va suplini lipsa acestuia cu mai multa benzina. De aici, rezulta mersul care nu mai e deloc rotund si un consum crescut.
Asadar, un filtru de aer murdar poate duce la mai multe probleme decat si-ar dori orice sofer. Si este ciudat, pentru ca filtrul de aer este poate cea mai banala piesa dintr-o masina, cea mai ieftina si cea mai usor de inlocuit chiar si de un necunoscator.
Stanga - filtru de aer curat, drepta - filtru de aer folosit
Filtre de aer sport - mit sau realitate?
E plina piata de filtre de aer supranumite "sport", care mai de care mai colorate, mai stralucitoare si mai darnice cu calutii putere. Pe unele chiar scrie ca dau 10-20 de cai putere in plus! Dar asta e doar pentru credulii care au impresia ca daca isi schimba filtrul, masina castiga sute de cai putere in plus.
Diferite studii si incercari cu filtrele de aer normale si cele sport au avut un singur rezultat: filtrele de aer conice, sau sport, dau in rare cazuri 1-2 cai putere in plus fata de cele normale, niciodata mai mult. Si asta doar in cazurile filtrelor de calitate. Sunt sanse ca un filtru sport din targ sa ofere chiar si mai multa putere, pentru ca este dintr-un material mai prost, ce lasa multe particule sa treaca, dar si mai mult aer. Dar asta nu e bine pentru motor.
Filtrele consacrate precum cele K&N sunt din materiale de calitate, cel putin la fel de dense ca cele de fabrica, adica nu lasa nici cele mai mici fire de praf sa treaca, dar ofera o suprafata mai mare de absorbtie. De exemplu, un filtru conic va trage aerul si prin mijlocul sau, dar si prin toata partea exterioara, in schimb ce unul dreptunghiular trage doar printr-o parte.
Motor cu doua filtre de aer sport
Asadar, filtrele sport nu au un material care lasa mai mult aer sa patrunda in motor ci au o suprafata mai mare prin care aerul poate fi absorbit de motor.
Si ca o concluzia la vesnica intrebare daca filtrele de aer ofera mai multa putere, raspunsul este unul singur: de unele singure, nu. Adica daca vrei sa simti ceva crestere de putere a motorului tau, in afara de filtrul de aer, trebuie sa mai inlocuiesti si traseul de admisie, dar si evacuarea. Astfel incat motorul sa inspire aer mai bine, dar sa-l si expire mai usor.
Cat de des inlocuim filtrul de aer la masina noastra?
Din pacate, in orase precum Bucuresti, suprasaturate de praf, este necesar sa-l inlocuim cel putin odata pe an, indiferent de numarul de kilometri pe care il facem. Si asta pentru ca si daca masina stationeaza, praful se depune. Insa partea buna este ca filtrele de aer sunt ieftine, costand intre 50 si 100 de lei la marea majoritate de masini (filtre aftermarket).
Cum inlocuim filtrul de aer la masina?
De obicei, filtrul de aer este incastrat intr-o carcasa neagra, care are un capac prins cu cleme sau cateva suruburi. Orice filtru de aer este pozitionat astfel incat sa fie inlocuit usor si de catre oricine, deci nu avem nevoie de o vizita la un service pentru aceasta operatiune. Capacul care ascunde filtrul de aer trebuie ridicat putin, slabind cateva cleme, iar filtrul vechi va iesi cu usurinta. Introducem filtrul nou in locul celui vechi, avand grija sa-l punem cu partea indicata in jos. Prindem clemele la loc si motorul nostru se bucura acum de aer proaspat.
Filtru de aer aflat sub carcasa
Mai sunt unii soferi mai inventivi, care sufla filtrul de aer vechi cu aer comprimat de la vulcanizare, si-l pun la loc, crezand ca au facut economie. Insa particulele de praf care au ramas blocate in materialul poros de carton nu vor iesi suflate de aer, asa ca nu facem decat sa ne pacalim ca avem un filtru curat, cand este de fapt la fel de murdar. Si nu merita sa facem economie pentru cateva zeci de lei cat costa un filtru.
Cum sa ne alegem filtrul de aer?
Daca avem masina stoc si cautam un filtru care sa intre in carcasa originala, ne putem indrepta spre orice magazin de piese auto. In cazul filtrelor de aer, sunt rare cazurile in care sa gasim piese proaste, pentru ca oricum sunt ieftine si cele originale. Producatori precum Mahle sau Mann sunt des intalniti pe piata din Romania si ofera produse bune.
Daca insa vei dori sa iti montezi un filtru sport, vei avea mai multe oferte si preturi ceva mai mari. Pipercross, BMC sau K&N sunt doar cativa producatori de filtre sport. Insa cei care ofera filtre performante care sa le inlocuiasca pe cele OEM, in carcasa originala, sunt putini. Daca vrei filtre conice, atunci vei avea de unde alege, insa e bine de stiut ca un traseu cold-air si o carcasa care sa protejeze filtrul conic sunt necesare. Degeaba iti montezi un filtru conic pe traseul original, daca nu il incastrezi astfel incat sa traga aer cat mai rece, departe de caldura motorului.
Filtru de aer conic, incastrat
Asadar, daca vrei un filtru normal pentru masina ta, ia-ti un brand aftermarket, iar daca vrei unul sport, cauta unul de renume, testat si recomandat de mai multi producatori.
Filtrul de aer al masinii tale este un element foarte important, ce-ti lasa motorul sa traga aer curat, oferind astfel siguranta si fiabilitatea de care ai nevoie. Este o piesa ieftina ce trebuie schimbata la timp, inainte sa apara alte probleme. Dar pe cat de ieftina, pe atat de esentiala in bunul mers al motorului. Iar cele sport, de capul lor, nu fac mare lucru. Insa in combinatie cu alte modificari la admisie si evacuare, vor da un randament mai bun decat cele stoc. In plus, un filtru sport care nu e protejat de carcasa originala va avea un sunet mai agresiv si va arata mai cool, dand impresia necunoscatorilor ca sub capota se ascund herghelii serioase de cai... Oricum, asigura-te ca iti schimbi cand trebuie filtru de aer la masina ta, si nu vei avea probleme!
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
4m5q-9f593-ad 1355051 a2c59511610 injector ford c max focus... 350 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
-
Capac distribuite seat leon (1p1), 06b109145f 130 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
9802448680 9674973080 vdo injector cetroen peugeot ford volvo... 550 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
Etrier spate kymco dink 250 cm 4 t 100 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Airbag volan bmw x3 f25 facelift 700 Lei
0445110674 0445110673 55260836 bosch injector alfa romeo... 600 Lei
-
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Tablou sigurante borna baterie, 6r0937550a, skoda roomster... 180 Lei
5ws40565 a2c53252602 pompa de inalta presiune dacia duster... 150 €
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
Jante 17 inch originale bmw x1 e84 seria 3 f30 f31 seria 4 f32... 670 €
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei


